سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گروه وکلای هیوا

همان گونه که می دانید هر انسانی پس از فوت اموال و دارایی هایی را برای بازماندگان خود بر جای می گذارد که به آن میراث گفته می شود.اما احتمالا تا کنون عبارت انحصار وراثت به گوشتان خورده است و نتوانسته اید معنای دقیق آن را دریابید.

در واقع انحصار وراثت به معنای مشخص شدن وراث متوفی توسط مراجع ذی صلاح می باشد.

در وهله اول شما باید گواهی فوت و دیگر مدارک را به شورای حل اختلاف محل زندگی تان برده و درخواست انحصار وراثت نمایید.

بدون گواهی با صحبت وکیل انحصار وراثت نمی توان سهم الارث هر یک از وراث را مشخص نمود.

در این روند مراجع ذی صلاح از مطلعیت درخواست خواهند کرد که هر شخصی که وصیت نامه ای رسمی یا غیر رسمی از متوفی در اختیار دارد ،آن را به شورای حل اختلاف ارائه کرده و به این ترتیب بر اساس محتوای وصیت نامه سهم الارث هر یک از وراث مشخص می شود.

البته در این میان باید ذکر کرد که نمی توان بیش از یک سوم اموال را وصیت نمود و در صورتی که چنین اتفاقی رخ داد تنها تا میزان یک سوم کل اموال محاسبه می شود و الباقی به وراث متوفی عودت داده می شود.

پس از فوت متوفی، موضوع توسط اداره ثبت احوال در رایانه ثبت گردیده و سپس شناسنامه آن فرد باطل و گواهی فوت صادر می‌شود. فوت شخص آثار حقوقی زیادی دارد؛ من جمله اینکه در اثر فوت انسان اموال او به طور قهری به وراث او منتقل می‌شود، اما به منظور اینکه وراث بتوانند سهم الارث خود را مطالبه و در آن تصرف کنند، ابتدا لازم است وارث و سهم الارث هر یک از آنان در دادگاه مشخص گردد. در این خصوص دادگاه پس از رسیدگی، گواهی انحصار وراثت صادر می‌نماید.

ariadadyar.com/وکیل-انحصار-وراثت