سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گروه وکلای هیوا

نظر

دیه یکی از تنبیهات قانونی است که در قانون مجازات اسلامی برای جرائم کیفری، از جمله جرائم عمدی، شبه عمدی و خطای محض، تعیین شده است.

دیه جرایم عمد چیست؟

وقتی یک مسئله حقوقی یا کیفری به وجود می‌آید، افراد به طور عمومی به نیروهای انتظامی مراجعه می‌کنند تا کمک و حمایت قانونی دریافت کنند. این امر به دلیل سرعت و آسانی در دسترس بودن نیروهای انتظامی است. با این حال، برای مسائل کاملاً واضح و آشکار، مراجعه به دادسرا نیز امکان‌پذیر است.

دادسرا نقش مهمی در رسیدگی به پرونده‌های قضایی دارد و در همکاری با نیروهای انتظامی فعالیت می‌کند. مراجعه به دادسرا می‌تواند فرآیند رسیدگی به پرونده شما را سریع‌تر کند، زیرا دادستانان و دیگر مقامات قضایی در این مرکز مستقر هستند.

بنابراین، اگر اطلاعات و مدارک لازم برای ثابت کردن یک جرم که به پرداخت دیه منجر می‌شود را دارید، می‌توانید به دادسرا مراجعه کنید تا پرونده شما رسیدگی شود.

دیه مربوط به تصادفات چگونه است؟

برای دریافت دیه تصادف نیز باید به مراجع قانونی مراجعه کنید. با این تفاوت که شخص متشاکی عنه و یا شخصی که در برابر او شکایت می‌کنید، یک شرکت بیمه است که مسئولیت خسارات ناشی از تصادف را در قبال شخص ثالث پذیرفته است. برای دریافت دیه تصادف، به مدارک لازم برای اثبات این امر نیاز دارید.

اگر شما با آمبولانس از صحنه تصادف به بیمارستان منتقل شده باشید، مسئله چندانی برای شما پیش رو نیست و اثبات زمان و تاریخ وقوع جراحت به راحتی انجام می‌شود. اما اگر صحنه تصادف بهم خورده باشد و وقوع جراحت در زمان و تاریخ مشخصی اثبات نشده باشد، ممکن است نتوانید به سادگی اثبات کنید که جراحتی که در نتیجه تصادف وارد شده است، در ساعت و تاریخ مشخصی رخ داده است. در این حالت، نیازمندی به دلایل قضایی دیگر مانند شهادت شهود و سایر ادله قضایی خواهید داشت.

وکیل دیه کیست

وکیل دیه به شخصی گفته می شود که براحتی و در کمترین زمان می تواند در تمامی زمینه های مربوط به دیه شما را راهنمایی کنند. بدون شک وکیل دیه با تخصصی که دارد می تواند بهترین کمک را برای شما را انجام دهد و سوال های خود را از او بپرسید.